A Fire Inside

AFI (eller A Fire Inside) har varit mitt favortiband sedan mars/april 2006, snart tre år alltså. Det lustiga med AFI är dock att de har funnits sedan 1992, och nästan ingen har gjort något stort väsen av dem. Det är väl för att de spelade punk/hardcore precis när de började, sedan har deras sound dragit sig mer och mer mot rock hållet allt eftersom tiden gått. Nu skulle väl de som inte gillar deras musik klassa dem som "emo" och deras fans och de som inte bryr sig om vad andra lyssnar på skulle nog säga att de spelar någon slags blandning mellan rock, punk och alternativ rock. I juni i år har det gått tre år sedan deras förra fullängdsalbum, DecemberUnderground (DU var deras sjunde fullängdare, den släpptes 060606). De har iofs sedan dess både släppt en DVD, inspelad på deras dittills största konsert som headliners, och ett år efter DVDn kom ut kunde man köpa DVDn på cd, alltså bara låtarna från live-spelningen (många av de som köpte DVDn rippade nämligen ljudet till mp3-filer, men det blev inte särskilt bra resultat, så då beslutade bandet sig för att släppa bara ljudspåret).

Här är en av anledningarna till varför jag älskar AFI, och varför jag placerar dem så högt ovanför alla andra. Vilket annat band kan spela en låt som denna här nedanför, och sedan direkt hoppa till den längst ner? Det krävs kunskap, erfarenhet och skicklighet. (Denna spelning är i från december 2008, det märks att Daveys röst är lite ringrostig efter att de knappt spelat live sedan de gjorde Live Earth 070707.)


AFI - Love Is A Many Splendored Thing

AFI - The Missing Frame

Folk får tycka vad de vill, men jag kommer alltid älska AFI. De håller just nu på att spela in ett nytt album, efter att ha haft ungefär ett år för sig själva för att pyssla med deras diverse sidoprojekt (basisten, Hunter, har bland annat ett DIY-band som heter HunterRevenge. Sångaren, Davey, och gitarristen, Jade, har ett elektronika-projekt som heter Blaqk Audio där Jade sköter programmeringen och Davey sjunger. Trummisen, Adam, har medverkat på några låtar på Tiger Armys senaste platta + några livespelningar, har jag det för). De hade även en tävling som heter Begin Transmission, som gick ut på att deras fans skulle göra en video av sig själva, på max två minuter, där de berättade om sig själva och varför AFI betydde så mycket för dem osv. Killarna håller på att kolla igenom bidragen nu, och kommer välja ut några stycken som får komma till deras studio och sjunga på den nya skivan. Tyvärr var tävlingen bara öppen för de som bor i USA, annars hade jag tävlat direkt. Men, men, vi får ju ett nytt album, det är glädje nog. ;D

Har du något band/artist som betyder lika mycket för dig som AFI betyder för mig?

Dagens låt: AFI - Days of the Phoenix

Kommentarer
Postat av: C

Efter alla dessa år som du surrat om AFI har jag inte vetat att det faktiskt stått för något.



Trazan och Banarne är helt klart mitt favoritband, kunde inte komma igenom alla svåra mörka tider i livet utan dem. Eller? :P

2009-01-09 @ 12:25:59
URL: http://hedgren.blogg.se/
Postat av: Petra

Jag blir så lätt kär i musik, så för mig är det så från och till:P Men jag beundrar verkligen musikalartister, typ helen sjöholm, peter jöback m.fl.



sv. JA, vi borde verkligen köra TV-spels-kväll någon gång:D

2009-01-09 @ 12:47:42
URL: http://pivii.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0