Be Cool

Be Cool var en av de andra filmerna jag såg idag.


I Be Cool gör John Travolta ännu en gång sin roll från Get Shorty, Chili Palmer, en fd. gangster. Det är dock inte ett måste att ha sett Get Shorty innan man ser Be Cool, även om jag tror att det skulle vara bra att ha gjort. Jag har fortfarande inte sett Get Shorty, och jag har sett Be Cool två gånger nu. :P

I Be Cool bestämmer sig Chili för att bli musikmogul, då han har tröttnat på filmbranschen. Han börjar jobba ihop med änkan till en mördad skivbolagsdirektör, Edie (Uma Thurman, Kill Bill) och upptäcker en ung stjärna vid namn Linda Moon (Christina Millian). Chili tar ingen hänsyn till att Linda redan har en manager, och bestämmer sig för att han ska göra Linda till något stort. Chili inser däremot rätt snart att musikbranschen innebär mer än bara att skapa hit efter hit. I rollen som Lindas första manager Raji, tillika mega-wigger, ser vi Vince Vaughn, och The Rock (Dwayne Johnson) spelar Rajis otroligt smyggay livvakt Elliot. André Benjamin (André 3000 från Outkast) spelar en smått puckat hiphopare, Dabu, som inte egentligen borde få hålla i en pistol, Steven Tyler (sångaren i Aerosmith) gör ett inhopp som sig själv och Danny DeVito är också med på ett litet hörn.

Jag gillar Be Cool, den är full av humor, även om den kanske inte är så uppenbar hela tiden. Filmen gör även narr av mycket av det som försegår i musikbranschen, allt ifrån skivbolagsdirektörer som är dumma i huvudet, och hiphopare som kidnappar folk som jobbar på radio för att de ska spela deras musik oftare. En av de bästa karaktärerna i filmen, enligt mig, är Elliot, livvakten som spelas av The Rock. Han är helt hysteriskt rolig, och går mellan två känslor snabbare än en kvinna med mens. Även Dabu, som spelas av André 3000, är otroligt rolig, då han är väldigt ivrig när det kanske finns en chans att han ska få skjuta honom, och i en scen i filmen, efter att han råkat avfyra sin pistol utbrister "You don't even have to say it, I already know... Don't give me no damn gun! You know what I'm gonna do with it!" Be Cool får tre och en halv stjärnor av mig, eftersom den är bättre än en medelmåtta, men är mer en skön "jag behöver inte tänka så mycket för att se den här filmen"-film än en episk film som brinner fast på ens näthinna och finns kvar där i flera dagar efter att filmen tagit slut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0