Systrar i Jeans 2

Jag har sett en hel del film på sistone. Idag såg jag bl.a. The Sisterhood of the Traveling Pants 2. Den heter Systrar i Jeans - Andra sommaren på svenska, av någon anledning, trots att man i inledningen får veta att det gått två somrar sedan den förra filmen. >.< Det kan ju hända att det är samma tidshopp mellan de två första böckerna också, men jag tvivlar på det. Fast rätta mig om jag har fel. ;)



Systrar i Jeans 2 handlar i alla fall åter igen om Carmen, Tabby, Bridget och Lena, som vuxit upp tillsammans och är de närmaste av vänner, i stort sett systrar. De är alla klara med sitt första år på sina respektive universitet, och har en hel sommar framför sig tillsammans, tror Carmen. Detta visar sig dock vara fel, när hon får veta att Tibby har en ogjord skoluppgift som gör att hon måste stanna i New York över sommaren. Lena berättar att hon ska ta en kurs i figurmålning, så hon kommer inte heller vara hemma, och Bridget meddelar att hon ska vara med i en arkeologisk utgrävning i Turkiet. Carmen beslutar sig då för att hänga med en av sina klasskamrater till Vermont, för att syssla med alla olika uppgifter bakom scenen på en teater, tänker hon. Jeansen skickar de mellan sig som de gjort alla somrar sedan de skaffade dem, även om de kanske inte alltid innebär positiva känslor för alla flickor denna sommar. Alla fyra tjejer upptäcker nya saker om sig själva allt eftersom sommaren går. Då deras älskade jeans plötsligt försvinner återförenas de, och blir starkare än någonsin tidigare, trots diverse bråk och oenigheter som pågått under sommaren.

Uttrycket att uppföljaren alltid är sämre än den första filmen stämmer inte riktigt här. Jag grät inte till den här, så som jag gjorde till första filmen, men jag satt ändå och kokade av ilska när någon av karaktärerna var arga, och jag kände nästan det där pirret i magen när de träffade killarna de var intresserade av. Även om det är en uppföljare är karaktärerna fortfarande lika riktiga, bara lite vuxnare. Jag retar mig dock lite på hur Bridget uppträder på utgrävningen, speciellt då hon bara plockar upp en underkäke från en människa som de precis grävt fram, utan att dokumentera eller något sådant. *gah* Men det är en sån sak som jag nog kan garantera att det bara är jag som tänker på. :P Systrar i Jeans 2 får tre och en halv stjärnor av mig, jämfört med ettans solida fyra. Har ni sett ettan är det ett måste att ni ser tvåan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0