The Princess Bride


Dagens film är då alltså The Princess Bride.

Handlingen i The Princess Bride är lite underlig, eftersom det är som en film i en film. Det är en morfar som läser en bok för sin sjuke dotterson, och det han läser i boken ser man sedan som en film, med lite avbrott här och där för kommentarer från morfadern och dottersonen. Den huvudsakliga handlingen är om en ung kvinna vid namn Buttercup (Robin Wright Penn, Beowulf, Unbreakable) som bor på en gård där hon har en dräng vid namn Westley (Cary Elwes, Robin Hood: Men in Tights, Quest for Camelot (röst)). Efter ett tag inser hon att Westley (som hon alltid kallar "farm boy") älskar henne, och hon blir kär i honom också. Men eftersom han är en dräng har han inte råd att betala för ett giftermål. Därför lämnar han gården för att jobba ihop pengar så att han kan ha råd att gifta sig med henne. Efter ett tag får däremot Buttercup nyheter om att skeppet som Westley befann sig på blivit kapat av den hemska piraten Roberts, och Roberts lämnar aldrig överlevande. Fem år senare är hon förlovad med prins Humperdinck av Florens, mot hennes vilja. Äventyret börjar med att hon blir kidnappad, och därefter blir det bara vildare.

Jag gillade verkligen den här filmen. Anledningen till att jag ens visste att den här fanns är för att det är så otroligt många fanfictions som är inspirerade av denna film. Så nu tog jag mig äntligen tid att se den, för att se varför det var så många som gillade den. Jag tänkte för mig själv innan jag började se den att antingen kommer jag älska den och bli en av alla andra i skaran som gillar den, eller så kommer jag hata den, och nästintill behöva dumförklara de som gillar den. Men jag gillar den, så jag behöver inte dumförklara någon idag. :>

Det finns många små detaljer som man inte tänker på med denna film, även fast de flesta detaljerna ligger utanför filmen i sig. Det enda som förstör lite för mig (samtidigt som den blir otroligt mycket bättre komiskt sett) är att jag inte klarar av att ta Cary Elwes seriöst. Det är han som spelar huvudrollen i Robin Hood: Men in Tights (Karlar i Trikåer) och det är han som gör rösten till Garret i The Quest for Camelot (Det Magiska Svärdet tror jag den heter på svenska). Så varje gång han säger något som kan vara det minsta komiska näst intill frustar jag av skratt.

Komiken som erbjuds av två av de tre kidnapparna är också hysterisk. Jätten Fizzik (André the Giant) och spanionen Inigo Montoya (Mandy Patinkin) är otroligt komiska karaktärer. Fizzik älskar att rimma och Inigo Montoya är en hämndlysten, stundvis väldigt full och udda man.

En annan sak som är rolig med filmen är dess "taglines". Vanligtvis har ju en film en, eller max två taglines. Denna har fyra. Tre av dessa är dessutom rätt underhållande, och berättar lite om hur filmen faktiskt är.
  • Scaling the Cliffs of Insanity, Battling Rodents of Unusual Size, Facing torture in the Pit of Despair. - True love has never been a snap.
  • Heroes. Giants. Villains. Wizards. True Love. - Not just your basic, average, everyday, ordinary, run-of-the-mill, ho-hum fairy tale.
  • She gets kidnapped. He gets killed. But it all ends up okay.
Jag get The Princess Bride en fyra, eftersom den var så förbaskat rolig. Det är inte långa perioder som man inte tycker att någonting är roligt, nästan i stil med Mel Brooks parodifilmer. Se den om ni vill ha ett gott skratt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0