Then I'm putting out the lantern, find your own way back home

Jag har precis sett klart The Sisterhood of the Traveling Pants 1 (Systrar i Jeans på svenska, har jag det för). Fy sjutton vad jag har bölat. Puh. Speciellt över det som hände Carmen och Tibby, av någon anledning. Kanske för att jag är en udda mix av de båda karaktärerna.

Systrar i Jeans handlar om fyra vänner som kommer vara åtskilda över sommaren, men som om av magi hittar ett par jeans som på något underligt sätt passar dem alla, trots deras olika kroppsformer. De tar detta som ett tecken, och beslutar sig för att allt eftersom sommaren går skicka jeansen mellan sig, och alla får ha jeansen en vecka innan de ska skicka dem vidare. Lena (Alexis Bledel, Gilmore Girls) åker till Grekland för att hälsa på sina morföräldrar/farföräldrar och träffar Kostas (Michael Rady, Swingtown), en kille som verkar se igenom alla hennes charader. Bridget (Blake Lively, Gossip Girl) åker på fotbollsläger i Mexico och förälskar sig i Eric (Mike Vogel, Grind, Supercross, Cloverfield) , en av lägerledarna. Carmen (America Ferra, Ugly Betty) åker för att hälsa på sin pappa i South Carolina, och får reda på en hemlighet hon nog helst velat slippa. Tibby (Amber Tamblyn, The Ring) är kvar hemma, spelar in en dokumentär, och träffar en flicka vid namn Bailey (Jenna Boyd, The Missing).

Jag gillade den här filmen otroligt mycket, och jag kände verkligen igen mig i det mesta de tre tjejerna går igenom. Som sagt identifierar jag mig mest med Carmen och Tibby. I en scen är Carmen i en affär som säljer balklänningar, och ska pröva en klänning som sytts upp åt henne efter hennes pappas gissning på hur hon ser ut. Naturligtvis slutar det i katastrof, då Carmen inte är så pinnsmal som hennes pappa trodde (han träffar henne vara två gånger om året, max), och hon blir behandlad hemskt av hennes nya blivande styvmamma, styvsyster och personalen i affären. Jag känner så väl igen mig, eftersom jag känner mig som Carmen gjorde där ungefär varje gång jag ska testa kläder. Tibby vill inte släppa in någon utom sina tre bästa vänner innanför sitt hårda yttre, och är otroligt cynisk i sin syn på världen. När väl en liten tjej som inte är på något sätt relaterad till hennes kompisar nästlar sig in i hennes liv blir det bara hårdare att se henne försvinna en så kort tid senare. Systrar i Jeans är en otroligt bra chickflick, så är ni sugna på en sån ska ni definitiv se den!

Som avslutning får ni en video som inte alls har med ämnet att göra; In Dreams, från soundtracket till första filmen i Sagan om Ringen-trilogin. Det är en ung pojke som sjunger, har det för att han heter Edward Ross. Lyssna och njut!


Kommentarer
Postat av: Skea

Den filmen är så himla sorglig!

2009-01-03 @ 11:06:04
URL: http://miniskea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0